torstai 10. maaliskuuta 2016

Työelämälähtöisyyden edistäminen

Mitä työelämäyhteistyöllä tarkoitetaan?

Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta uudistavaa soveltavaa tutkimustoimintaa, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä taiteellista toimintaa. Ammattikorkeakoulujen TKI-toimintaa kehitetään osana suomalaista tutkimus- ja innovaatiojärjestelmää.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta on työelämälähtöistä, mikä tarkoittaa uusien tai uudistettujen tuotteiden, tuotantovälineiden, menetelmien ja palveluiden löytämistä, kehittämistä ja tuottamista erityisesti alueen tarpeisiin.
 http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/ammattikorkeakoulutus/tutkimus-_ja_kehitystyoe/?lang=fi

Mitä on työssäoppiminen?

Työssäoppiminen tarkoittaa työpaikoilla, aidossa työympäristössä tapahtuvaa oppimista. Ammatilliseen perustutkintoon sisältyy vähintään 30 osaamispistettä työssäoppimista.
Oppilaitos vastaa työssäoppimisen käytännön järjestelyistä. Työssäoppiminen perustuu kirjalliseen sopimukseen oppilaitoksen ja työnantajan kesken. Opiskelija osallistuu myös itse työssäoppimisjaksojen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.
 http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/ammattikoulutus/ammatilliset_perustutkinnot/tyossaoppiminen

Tutkintojen ja tutkintojen osien suorittaminen sekä työllistyminen ja jatko-opinnot ovat esimerkkejä koulutuksen tuloksellisuudesta ja vaikuttavuusta. Erilaisilla mahdollisuuksilla ja kokemuksilla opiskelijoilla on mahdollisuus kartuttaa osaamistaan työssäoppimisessa lyhyemmila ja/tai pitemmillä jaksoilla opintojen kuluessa.

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääntyminen tulee muuttamaan opettajuutta ja asettaa myös haasteita työpaikoille. Opettaja ei ole enää se luokan edessä puhuva henkilö, vaan hän on yhteydessä eri työnantajiin ja toimii oppilaitoksen ja työnantajien välissä opiskelijan parhaaksi. Hän seuraa, että opiskelija saavuttaa vaaditun taitotason.

Digitalisaation lisääminen ja hyödyntäminen koulutuksessa ja työssäoppimisessa.

Tavoitteena opiskelijoiden nopeampi siirtyminen työelämään opinnoista.



Työssäoppimisen verkostot, mitä on olemassa?

Hamkilla on neljä työelämälähtöistä opetusta tukevaa tutkimusyksikköä, jotka ovat ammatillisen osaamisen tutkimusyksikkö, biotalouden tutkimusyksikkö, älykkäät palvelut tutkimusyksikkö ja ohutlevykeskus. Lisäksi Hamk kuuluu FUas-liittoumaan, jossa toiminta keskitetään sovitulle strategisille yhteistyöalueille; kesäoppinnot, virtuaalikampus, grduate school ja palevlut yirtyksille ja yhteisöille.
Hämeenammatokorkeakoulun strategia 2020.

Opetuksen linkittäminen työelämään, miten se tapahtuu?
hankkeiden, projektien, harjoittelupaikkojen, oppinäytetöiden  ja oppimistehtävien kautta.
Liisa Harakkamäki

Mitkä alat vahvistuvat ja mitkä heikkenevät ja miten muutos tunnistetaan?
Arvot vaikuttavat siihen mitkä alat vahvistuvat ja mitkä heikkenevtä, lisäksi vaikuttaa medikalisaatio.  Pitää elää ajassa mukana, perehtyä uudistuksiin, pitää olla sekä substanssiosaamista että pedagogista osaamista.
Liisa Harakkamäki








7 kommenttia:

  1. Rajatkaa vielä näitä kysymyksiä. Valitkaa olennaisia näkökulmia.

    VastaaPoista
  2. Tiivistettäisiinkö tässäkin neljään kysymykseen.

    VastaaPoista
  3. Tiivistin näitäkin, saisi ehkä vieläkin tiivistää, ajatuksia, saisiko kolme olennaista kysymystä?

    VastaaPoista
  4. Moikka. lisäislin vastauksia kysymyksiin, voi muokta ja lisäillä lisää, mikäli tarve vaatii?

    VastaaPoista
  5. Hienoa, tässä näkyy työpaikalta tuleva tieto erinomaisesti. Pysyttekö kirjoittamaan perusteluja väitteeseenne: "Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääntyminen tulee muuttamaan opettajuutta ja asettaa myös haasteita työpaikoille."

    VastaaPoista
  6. Opettajan kansainvälisyysosaaminen nykypäivän työelämässä tapahtuvassa työssä on tärkeää. Tietojen päivittäminen ja täydennyskoulutus myös opettajille on edellytys hyvälle opetukselle ja ohjaukselle. Kansainvälisiin projekteihin osallistuvilta opettajilta edellytetään tietämystä muiden maiden koulutuksesta ja työelämästä. Työpaikoilla on eri toimialojen viimeisimmät laitteet ja sovellukset, joita ei välttämättä ammatillisessa koulutuksessa pystytä järjestämään oppilaitoksissa. Oppilaat saattavat olla eriarvoisessa asemassa minkälaista työssäoppimista pystytään järjestämään eri työpaikoilla.

    VastaaPoista