torstai 10. maaliskuuta 2016

Ammatillisen koulutuksen yhteistyöverkostoissa toimiminen



Mitä verkostoja on olemassa?

Luksian Finpron Future Learning Finland- koulutusvientiklusteri, AMKE:n kansainvälisyysverkosto, CIMOn ja Opetushallituksen verkostot ja tapaamiset. Ammattitaitokilpailut; Taitaja, Saku, EuroSkills, WordSkills.

Kansainvälisiä Hamkissa: Feevale University Brasiliassa, VIA University College Tanskassa. Opiskelija-, opettaja- ja tutkijaliikkuvuus on suunnitelmallista, tavoitteelista ja suoraa toimintaa tukevaa. Lisäksi löytyy avainkumppaneita, joita ovat Viro ja Hollanti. Erasmus-toiminta. Opettaja - ja opiskelijavaihto, hanketoiminta, kilpailutoiminta, koulutusvienti. Kansainväliset tiedonvaihtoverkostot; Eurudice, Unesco. European schoolnet. Amke. Ammatillisten oppilaitosten maakohtaiset, ammattialakohtaiset ja opettajakohtaiset verkostot. Sosiaalisessa mediassa; facebook, linkedin, twitter.

Kansallisia sosiaalipuolen on; Pikasos, sosiaalialan osaamiskeskus, tutkijaverkostot, sosiaalipedagogiikan päivät jne.
Hämeenammattikorkeakoulun strategia 2020.
Sanna Ruhalahti slideshare kansainväliset verkostot.
Liisa Harakkamäki


Miten verkostoissa toimitaan?

Kotimaahan palattuaan opiskelijoiden ja opettajien on tärkeää jakaa kokemuksiaan erityisesti oman alan opiskelijoiden kanssa. Tämä motivoi uusia opiskelijoita kansainvälistymään opintojensa aikana. Opiskelija voi jakaa oppimaansa myös jo ulkomaanjakson aikana esimerkiksi blogikirjoituksella.

Virtuaaliset oppimisympäristöt mahdollistavat myös Suomessa tapahtuvan kanainvälisyyskoulutuksen. Kuntayhtymän opintotarjontaa voidaan toteuttaa verkko-opetuksen keinoin yhteistyössä kansainvälisten kumppanien kanssa. Verkko-opetuksessa voidaan tarjota esimerkiksi monialaisia opintojaksoja muiden maiden opintotarjonnasta.

Vertaisoppiminenmuilta koulutuksen järjestäjiltä. Tiivis yhteistyö suomalaisen ja ulkomaisen koulutuksen järjestäjien kanssa kehittää kansainvälisen toiminnan laatua ja vaikuttavuutta.. Yhteiset hankkeet, tapaamiaset ja tiedonvaihto ovat tärkeitä.

Digitaaliset palvelut mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattomat toiminnat. Kilpailukyky lisääntyy, toimintaa voidaan tyehostaa ja uudistaa ja tätä kauttaa se palvelee sekä työelämää että kansainvälistymistä.

Pitämällä yhteyttä, luomalla uusia kontakteja, tutustumalla uusiin verkostoihin, olemalla itseohajutuva ja aktiivinen, markkinoimalla jne.

Mitä tarkoittaa kansallinen yhteistyöverkosto?

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen merkitys työelämälle ja yksilölle on ajateltua laajempaa. Ammattitaitoiset ja osaavat ihmiset ja pyörittävät elinkeinoelämää. Keskeistä ammatillisessa koulutuksessa on läheinen yhteistyö työ- ja elinkeinoelämän kanssa ja tulevaisuuden osaamistarpeiden osuva määrittely.

Mitä hankkeita on?

Perus-, ja ammatti- ja erikoisammattitutkintoja on nyt yhteensä noin 360. Työelämän muutokset ja tarpeet muuttuvat nopeasti, joten osaamistarpeiden mukaan eri tutkintojen määrä tulee muuttumaan. Tavoite on laaja-alaistaa tutkintoja ja vähentää niiden määrää, jolloin tulevaisuuden hankkeilla on ohjaava vaikutus ammatillisen koulutuksen järjestämiseen.

Tulosalueiden tulee asettaa vuosittain omat tavoitteensa kuntatyhtymän opiskelija- ja henkilöstöliikkuvuudella. Kansainvälisyyttä seurataan mittarein;  opiskelijoiden liikkuvuus, lähtevien ja saapuvien määrä sekä ajanjaksojen pituudet, henkilöstön liikkuvuus, vierailijaryhmät, henkilöstön koulutus-, kokous- ja kielitaidot, kansainvälinen kilpailutoiminta,  kielten opintojen tarjonta, englannin kielellä tarjottavat opintojaksot, osallistuminen kanainvälisille messuille ja seminaareihin sekä kansainvälinen toiminta ulkopuolisella rahoituksella.

Kansainvälisiin kehittämishankkeisiin kuuluvat esimerkiksi kumppanioppilaitosten kanssa kehitettävät yhteiset opintojen osat, joita voitaisiin toteuttaa eri maissa. Mahdollisia kehittämishankkeiden teemoja ovat yrittäjyyskasvatus, syrjäytymisen ehkäisy, kestävä kehitys, monikulttuurisuus tia työperäinen maahanmuutto. Kehittämishankkeisiin haetaan rahoitusta eri lähteistä (OPH, EU-rahoitus) yhteistyössä kotimaisten ja ulkomaisten kumppanien kanssa.

Luksia:

EU-rahoitus; Comenius, projektiyhteistyötä ja verkostoitumista, Leonardo da Vinci, uudet innovaatiot, Grundvig, aikuis- ja täydennyskoulutus eri maiden oppilaitosten välillä, ESR, aluekehitysrahasto.

Pohjoismaiden rahoitus; Nordplus, ministerineuvoston hanke liikkuvuuteen ja verkostoitumiseen, Pohjola Norden- opettajastipendit, opintomatkoja.

Luksian HETA-ECVET- hanke Viron neljän ammatillisen oppilaitoksen kanssa, Luksian SUVI-opiskelijaliikkuvuus- hanke Viroon, Luksian Expert-SUVI- asiantuntijaliikkuvuus- hanke Viroon.

HAMK;



  • jne.
     http://www.hamk.fi/tyoelamalle/hankkeet/Sivut/default.aspx


  • Mitä tarkoittaa kansainvälinen yhteistyöverkosto?

    Kansainvälisen kilpailukyvyn kehittäminen edellyttää myös ammatillisen koulutuksen kansainvälistymistä. Lähtökohtana tulee olla opiskelijan entistä paremmat valmiudet työskennellä sekä kotimaan kansainvälistyvässä työpaikoissa että työtehtävissä ulkomailla.

    Opiskelijaliikkuvuuden lisäksi tulee panostaa ammattiopistojen johdon, opettajien liikuvuuteen ja kansainvälisiin koulutuksen kehittämisprojekteihin.

    Opetushallitus myöntää vuosittain erilismäärärahaa kansainvälisiin hankkeisiin, kuten temaattisiin ja maakohtaisiin verkostoihin.

    Ulkomaanjakson seuranta ja raportointi suunnitellaan etukäteen. Opiskelija voi pitää oppimis- tai kulttuuripäiväkirjaa, käyttää sähköistä- alustaa, muita etävietinnän mahdollisuuksia tai lähettää kirjallisia raportteja edistymisestään.

    6 kommenttia:

    1. Hyvä kysymyksiä, mutta aika monta. Myös samaa sisältöä koskevia kysymyksiä on useita. Yhdistäkää vielä mielekkäiksi ja kysykää pääkysymyksemme kannalta olennaisia kysymyksiä.

      VastaaPoista
    2. Tiivistämistä ja muotoilua asian esittämiseksi neljässä kysymyksessä tarvitaan.

      VastaaPoista
    3. Sain muotoiltua kysymyksiä/tiivistettyä seuravanlaisiksi. Vielä voisi jotenkin tiivistää tuohon 4 kysymykseen.

      VastaaPoista
    4. Lisäsin hieman materiaalia yhteistyöverkoston merkityksestä ammatillisessa koulutuksessa.

      VastaaPoista
    5. Minäkin lisäilin vielä oman alani, Hamkin ja yleisestä näkökulmasta. Hyvin löydettiin vastauksia:)

      VastaaPoista
    6. Jatkokysymyksinä voisi olla syvempi tietämys verkostojen toiminnasta ja jäsenistä, vaikkain täsäs on hyvää perustietoa jo paljon. Hyvin olette keränneet myös verkostoja ihan nimeltä, hienoa!

      VastaaPoista