torstai 10. maaliskuuta 2016

Aluevaikuttavuuden huomioon ottaminen

Minkälaisia yrityksiä (teollisuus, palveluala, perustuotanto, julkinen sektori) alueella toimii työpaikkojen tarjoajina?

Puunjalostus ja paperiteollisuus toimien symbioosissa paikallisesti;  maatalous ja elintarviketeollisuus kiinteästi yhdessä pienellä sektorilla erikoistuotteita valmistaen. Kivennäisten ja malmien rikastus paikallisesti, jossa tarvitaan erikoisalanosaajia. Matkailu- ja virkistystoimintaan keskittyvät toimijat omilla erityisvahvuuksillaan. Opetusalan keskittymät, jossa tarpeeksi kriittistä massaa. Terveydenalan toimijat, jossa tarvitaan kalliita investointeja laadukkaan toiminnan pyörittämiseen.

Mikä merkitys yrityksillä on ammatillisen koulutuksen tarjontaan?
Molemmat tarvitsevat toinen toisiaan, kun on koulutustarjontaa syntyy työvoimaa, ja kun on yrityksiä voi sen mukaan mahdollistaa koulutustarjontaa. Tällöin syntyy myös mahdollisuus tarjota monipuolista koulutusta. Lisäksi molemmat tuovat väkeä paikkakunnalle.
Liisa Harakkamäki, Hamk, opinto-ohjaaja (sote)

On tärkeää, että ammatilisen koulutuksen opettajat ja alueen työelämän edustajat tuntevat toisensa ja toistensa tarpeet. Ammattitaidon kehittämisessä kaikki osapuolet hyötyvät ja ammatillisen koulutuksen pyrkimys on vastata muutoksiin.

Mikä on maantieteellisen sijainnin merkitys koulutuksen järjestämiseen?
Aluevaikuttavuuden perustana Hämeenlinnan alueella on Hamkin läsnäolo. Hamkissa huomioidaan seutukuntien linjaukset ja painotukset sekä syvennetään yhteistyötä erityisesti 2. asteen koulutuksen kanssa.
Hamki on myös alueen ainoa korkeakoulu. Hamkin palvelut ovat helposti saatavilla ja työelämän lähipalvelut toimivat kontaktipisteenä. Lisäksi työelämän tilaamat oppimishankkeet toimivat millä tahansa alueen paikkakunnalla.
Hämeenammattikorkeakoulun strategia 2020



Miten ja kuinka nopeasti työvoiman tarpeen muutoksiin eri aloilla reagoidaan ammatillisten oppilaitosten opetussuunnitelmissa paikallisesti?

Niukkenevat määrärahat ongelma opetuksen kehittämiseen. Ammattikorkeakoulujen ja ammattiopistojen yhdistäminen tai osittain toimintojen siirtäminen eri oppilaitoksiin vahvuuksien mukaan. Ohjataan siten koulutuksen kehittämiseen voimavaroja ja suunnataan tulevaisuuden alojen koulutusta.

Ammattikouluista ja-opistoista saadaan nopeasti uutta ammatillista työvoimaa, jos paikallisella alueella sitä tarvitaan. Nämä oppilaitokset voivat siihen ketterimmin reagoida.

6 kommenttia:

  1. Taisin näitäkin kysymyksiä hieman tiivistää, muokatkaa lisää jos näette tarvetta.

    VastaaPoista
  2. Saisiko tiivistetty kolmeen olennaisimpaan kysymykseen?

    VastaaPoista
  3. Tarvitaanko tätä kysymystä erikseen, vastasin siihen jo toisessa kysymys kohdassa; Mikä on eri koulutusalojen ja opiskelupaikkojen merkitys alueelliseen kehitykseen?

    VastaaPoista
  4. Osittain jo olette hyvin vastanneet kysymyksiinne. Entä ammatillinen 2. aste?

    VastaaPoista
  5. Esimerkiksi Pyhäjoen seudulla mahdollinen ydinvoimalan rakennushanke tuo tarvetta paikallisesti alueen eri toimijoille. Tarvitaan nopeasti ammatillisen 2. asteen rakennus-, sähkö-, putkimiehiä, maansiirron kuljetusammattilaisia sekä ym. rakennusmestareita ja suunnittelijoita työn toteuttamiseen vuosiksi. Paikallisesti ammatilliset oppilaitokset ja niiden oppilaat hyötyvät hyvästä työtilanteesta ympärillä. Käytänössä työntekijöita tulee hankkeeseen koko Suomesta ulkomaita myöten.

    VastaaPoista